با مصرف مویز سیاه بدون هسته به از بین بردن چین و چروک صورت کمک کنید

خاطرنشان می شود که انواع روسی مقاوم در برابر یخبندان مویز سیاه بدون هسته می توانند یخبندان را تا -40 … -50 ºС در حالت سخت شده تحمل کنند، گونه های اروپایی در -30 … -35 ºС آسیب می بینند.

با این حال، هر دو گونه، از دسامبر – ژانویه و به ویژه در نیمه دوم زمستان، پس از یک حالت خواب آلی، واکنش سریع به برفک های +2 … +5 ºС نشان می دهند. مرگ کامل ناحیه گلی کلیه پس از یخبندان به دنبال ذوب تا -20-25-ºС[6][7] مشاهده می شود.

توت ها، برگ ها و جوانه ها برای اهداف دارویی استفاده می شوند.

میوه توت سیاه (lat. Fructus Ribis nigri) به عنوان ماده اولیه دارویی استفاده می شود. جمع آوری میوه ها با رسیدن آنها 3-4 بار انجام می شود.

آنها را در خشک کن ها، ابتدا در دمای 35-40 درجه سانتیگراد خشک می کنند، سپس در دمای 55-60 درجه سانتیگراد خشک می شوند، یا در خشک کن های هوا و در اتاق زیر شیروانی.

مویز

برگ ها را پس از چیدن میوه از وسط شاخه ها برداشت کرده و در محلی با تهویه مناسب خشک می کنند. توت انگور سیاه حاوی ویتامین ها (ویتامین C (تا 400 میلی گرم در درصد؛ طبق منابع دیگر، تا 570 میلی گرم٪ [8])، B، P، پروویتامین A)، اسیدهای آلی (سیتریک و مالیک)، قندهای مختلف (عمدتاً) است. گلوکز و فروکتوز)، گلیکوزیدها و فلاونوئیدها، پکتین، تانن ها، آنتوسیانین ها (سیانیدین، دلفینیدین) و مواد نیتروژن دار.

محتوای اسید اسکوربیک در سایر قسمت های گیاه نیز بسیار زیاد است: در برگ ها (پس از چیدن انواع توت ها) – تا 470 میلی گرم /٪، در جوانه ها – تا 175 میلی گرم /٪، در جوانه ها تا 450 میلی گرم /٪. در گلها تا 270 میلی گرم در درصد.

برگ های توت سیاه سرشار از اسید اسکوربیک، کاروتن، فیتونسیدها، اسانس ها هستند. روغن دانه توت سیاه منبعی غنی از اسید گاما لینولنیک (GLA) است.

مویز دارای خواص معرق، ادرارآور و تثبیت کننده است. برگ ها، جوانه ها و میوه های توت سیاه اثر ضد عفونی کنندگی مرتبط با اسانس ها دارند. توت سیاه درختچه ای زینتی، رنگارنگ و با برگ های شکافته شناخته شده است.

شهد و گرده را برای زنبور عسل فراهم می کند. بهره وری عسل به 16-35 کیلوگرم در هکتار کاشت می رسد. در شرایط منطقه تومسک، بیشترین مقدار شهد در گل های توت در دمای هوای روز 23-25 ​​درجه سانتیگراد، اما بعد از شب، زمانی که درجه حرارت کمتر از 12-14 درجه نبود، آزاد می شود.

در شرایط مساعد برای رهاسازی شهد، گلهای یک هکتاری کاشت توت ساندرز می توانند بسته به تراکم کاشت، 12.8-34.3 کیلوگرم عسل تولید کنند. در شرایط یک چشمه سرد، عملکرد عسل به شدت کاهش می یابد، اما همچنان به شما امکان می دهد 7.9-21.1 کیلوگرم عسل دریافت کنید.

از برگ های توت به عنوان ادویه در هنگام ترشی سبزیجات و قارچ استفاده می شود. از برگ های جوان برای تهیه سالادهای رژیمی هیپوگلیسمی و طعم دهنده کواس استفاده می شود، از برگ های خشک برای تهیه چای استفاده می شود و به سس ها اضافه می شود.